اسلاید شو

استرس و اضطراب > اضطراب امتحان - خانواده سالم
X
تبلیغات
رایتل

تاریخ : شنبه 12 آذر‌ماه سال 1390


ما در هر سن و سالی که باشیم با امتحان و آزمون زندگی می کنیم. مثل اینکه قرار است این موضوع جزعی از زندگی مان باشد...




ما در هر سن و سالی که باشیم با امتحان و آزمون زندگی می کنیم. مثل اینکه قرار است این موضوع جزعی از زندگی مان باشد. با توجه به شروع ایام امتحانات دانش آموزان این مطالب را ویژه آنان می نویسم اما شما در هر گروه سنی که هستید، می توانید با وضعیت خود مطابقت داده و از این موارد در شرایط مشابه استفاده نمایید.


ما کم وبیش درگیر هیجانات مثبت و منفی هستیم و امروزه تاثیر هیجانات بر حافطه انسان کاملا مشخص است. اغلب هیجانات بر حافظه انسان تاثیر مستقیم دارند به خصوص هیجانات منفی. می توان گفت مهم ترین هیجان منفی که بیشتر دانش آموزان با آن درگیر هستند، اضطراب امتحان است. تقریبا همه ما تجربه لحظات سختی را داریم که مضطربانه در جهت یادآوری نام کسی یا اسم مکانی یا شماره تلفن خاصی به ذهن مان فشار آورده ایم اما دریغ از رسیدن به نتیجه!


افکار منفی و نامربوطی که با اضطراب همراه می شوند فرایند یادآوری و بازآفرینی مطالب را مختل می کنند و به قول معروف حافظه ما را از کار می اندازند. به طور مثال تکرار این مطالب در ذهن که: من در این امتحان نمره خوبی کسب نخواهم کرد. هم کلاسی هایم خواهند فهمید که من در این درس ضعیف هستم. اگر نمره کمی کسب کنم اتفاقات بدی خواهد افتاد و ...

 

 

*   اما چگونه می توان بر اضطراب امتحان غلبه کرد و بهترین کارآیی را در جلسه امتحان به دست آورد؟

این امر به تمرین و تکرار نیاز دارد پس آرام باش و با حوصله؛ تا در مدت کوتاهی تغییرات چشمگیری را در روند یادگیری، یادآوری و نتیجه مطلوب در امتحانات مشاهده کنید.


1-      منفی بافی را رها کنید و مثبت اندیشی را در خود تقویت نمایید. به طور مثال به خودت بیاموز که گام به گام باید پیش بروی و چشم اندازت همواره کسب موقعیت بهتر باشد. تفکرات اضطراب آفرین را از خودت دور کن.


2-      تغییر شیوه زندگی. خواب مناسب، تغذیه مناسب، ورزش و تنفس عمیق می تواند به شما در کاهش اضطراب کمک کند.


3-      در مورد ترس ها و اضطراب خودت با یکی از والدین یا کسی که دارای تجربه کافی و مناسب باشد و البته به او نیز اعتماد دارید، گفتگو کنید.


4-      از خودتان توقع بی جا و انتظارات غیر واقع بینانه نداشته باشید. آنچه هستی را بپذیر و سعی کن در هر موقعیتی که هستی برای بهتر بودن تلاش کنی.


5-      در جلسه امتحان عجول نباشید. با حوصله و برنامه ریزی و مدیریت زمان پیش بروید.


6-      موقعیت مشابه امتحان خلق کنید و تمرین آرامش داشته باشید. از اطرافیان بخواهید تا نقش مراقب را در جلسه آزمون ایفا کند. علاوه بر اینکه خود را در این موقعیت تصور می کنید؛ سعی ک آرام باشی و تمام توانایی ات را به نمایش گذارید.


 

در پایان می خواهم بگویم تو بزرگ و توانا هستی  و می توانی به راحتی بر اضطراب و ترس های بی مورد غلبه کنی، پس لبخند بزن و از همین لحظه شروع کن.















ارسال توسط فاطمه سالمی
صفحات جانبی
پیوند های روزانه
نظرسنجی