اسلاید شو

راهنمای آمادگی برای سرمای زمستان - خانواده سالم
X
تبلیغات
رایتل

تاریخ : سه‌شنبه 18 آذر‌ماه سال 1393

بدیهی است تمام اقداماتی که برای سرما نخوردن در زمستان انجام می‌دهیم نمی‌توانند سلامت و نلرزیدن از سرما را تضمین کنند اما پیشگیری همیشه بهتر است. رعایت برخی کارها می‌توانند از بیمار شدن و لرزیدن جلوگیری کنند...



 


بدیهی است تمام اقداماتی که برای سرما نخوردن در زمستان انجام می‌دهیم نمی‌توانند سلامت و نلرزیدن از سرما را تضمین کنند اما پیشگیری همیشه بهتر است. لباس مناسب پوشیدن، غذای مناسب خوردن و رعایت برخی کارها می‌توانند از بیمار شدن و لرزیدن جلوگیری کنند.

 

تغذیه زمستانی

معمولاً در زمستان به علت سرما و از دست دادن انرژی زیاد اشتهای بیشتری برای غذا خوردن مخصوصاً غذاهای گرم و پر کالری داریم اما باید رژیم غذایی و تعادل در خوردن را حفظ کرد و از خوردن موادغذایی قندی و چرب خودداری کنیم؛ در فصل زمستان غذاهایی مانند سوپ و میوه‌های زمستانی انرژی زا هستند مانند نارنگی، کیوی، گریپ فروت، موز، کشمش، آجیل، غلات سبوس‌دار، سبزیجات، سویا، قارچ، زنجبیل تازه، ماهی آزاد، ماهی تن و یا ماهی خال مخالی، تخم مرغ و شیر را نیز نباید فراموش کنید. مخلوط عسل و لیموترش یک داروی مفید برای پیشگیری و درمان است. ‌ هیچکدام از این موادغذایی ممنوعیتی ندارند و به غیر از گرم کردن بدن شما، دارای ویتامین و انرژی‌زا هستند.

 

فعالیت بدنی

انسان مانند گیاهان نباید به خواب زمستانی برود و بی‌تحرک باشد بلکه برعکس باید فعالیت خود را بیشتر کند و پیاده روی روزانه را فراموش نکند؛ روزی نیم ساعت سریع راه رفتن بدن را گرم وتقویت می‌کند، سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کند و برای سلامت قلب و ذهن ما مفید است. هیچ چیز بدتر از ماندن در یک محیط بسته نیست، چه در خانه یا در محل کار، انسان نیاز به هوای تمیز و نفس کشیدن دارد تا از تجمع میکروب در بدن جلوگیری شود و ریه‌ها بتوانند نفس بکشند. ماندن در خانه و نداشتن نور کافی موجب مشکلات روحی، روانی و افسردگی زمستانی (فصلی) در انسان می‌شوند؛ بنابراین بیرون رفتن از خانه به منظور پیاده روی، حرکت و فعالیت و در معرض نور قرار گرفتن برای سلامت جسمی و روحی زمستانی بسیار مفید است.

 

قبل از شروع زمستان

حتی قبل از رسیدن فصل زمستان برای کاهش ابتلا به سرماخوردگی ترجیحاً میوه و سبزیجات حاوی ویتامین C فراموش نشود چون مکمل خوبی برای این فصل سرد هستند؛ پروبیوتیک که تقویت کننده فلور روده است را فراموش نکنید؛ اکیناسه یا سرخارگل برای مقابله با سرماخوردگی و عفونت‌های تنفسی بسیار مفید است چون زمان بیماری، شدت بیماری و علائم بیماری را کاهش می‌دهد، پس سعی کنید قبل از شروع فصل زمستان در خانه داشته باشید؛ اسپیره کوهی، نعنا، عصاره آویشن و دارچین نیز برای پیشگیری و درمان بهترین گزینه‌ها هستند.

 

روغن‌ و اسانس‌های ضروری برای فصل زمستان

بهتر است قبل از شروع فصل زمستان روغن‌های مورد نیاز مانند اسانس اکالیپتوس یا برگ اکالیپتوس، اسانس آویشن را تهیه کنید تا برای تمیز کردن هوای داخل خانه استفاده کنید؛ حتی ریختن چند قطره از این اسانس‌ها در دستمال و استشمام آن نیز موثر است. در صورت سرماخوردگی می‌توانید چند قطره از آن را در ظرف آبی که جوش آمده است بریزید تا هوا را مرطوب و تمیز کند؛ این کار را 4 تا 5 بار در روز انجام دهید.

 

بهداشت

در فصل زمستان نیز باید بهداشت را در مورد خود و اعضاء خانواده حفظ کرد؛ زیرا این فصل ناقل بسیاری از میکروب‌ها بخصوص ویروس‌هاست که باعث عفونت در بدن می‌شود و از طریق سرفه و عطسه از فردی به فرد دیگر سریعاً منتقل می‌شود؛ حتی با دست زدن به تلفن، کلید، دستگیره یا هر شی دیگر که در منزل است ویروس منتقل می‌شود. بهتر است دست‌های خود را به طور مرتب با آب و صابون بشوئید؛ محلول ضدعفونی نیز می‌تواند در حفظ بهداشت موثر باشد؛ معمولاٌ در زمستان این عمل به خوبی انجام نمی‌شود اما نباید فراموش کرد فصل زمستان با خود ویروس و میکروب‌های فراوانی می‌آورد.












ارسال توسط فاطمه سالمی
صفحات جانبی
پیوند های روزانه
نظرسنجی