اسلاید شو

روش های مناسب روزه داری - خانواده سالم
X
تبلیغات
رایتل

تاریخ : پنج‌شنبه 11 تیر‌ماه سال 1394

چنانچه موارد ذیل را در ایام روزه داری رعایت کنید، ضمن آنکه سلامتی جسمی و روحی خود را ارتقاء میدهید، روزه گرفتن حتی در ایام گرم و طولانی تابستان نیز برایتان تحمل پذیر خواهد بود.







1-   حدود یک ساعت و نیم مانده به اذان صبح بیدار شوید. در روزه داری وعده سحری از افطار هم مهمتر است! بنابراین تنبلی نکنید و حتماً برای سحری بیدار شوید. ضمناً این را هم فراموش نکنید که غذای آخر شب (شام) جایگزین مناسبی برای سحری نیست.

2-     وضو بگیرید.

3-     به میزانی که میل دارید آب جوشیده سرد شده یا عرقیجات بنوشید.

4-     بعد از چند دقیقه مقداری میوه فصل میل کنید.

5-     به سراغ اعمال عبادی (دعا، نماز، قرائت قرآن و ...) بروید. {التماس دعا!}

6-   نیم ساعت مانده به اذان صبح سحری را آماده کرده و میل کنید. برنج به همراه یکی از خورشتهای سنتی همچون خورشت سبزی، خورشت آلو اسفناج، خورشت فسنجان، خورشت آلو و کدوحلوائی، خورشت کرفس، مسمای بادمجان، خورشت قیمه، خورشت گل کلم و ... سحری مناسبی است. در سحری خوردن موارد ذیل را رعایت کنید:

‌أ)        از پرخوری بپرهیزید و یکی دو لقمه مانده به اینکه کامل سیر شوید از غذا دست بکشید.

‌ب)   چند نوع غذای خیلی متنوع را با هم نخورید.

‌ج)     در بین یا بعد از سحری آب نخورید. آب مورد نیازتان را در مرحله سوم خورده اید!

‌د)    در صورت امکان از آبلیمو یا آب غوره یا سرکه نیز مصرف کنید. البته به شرط آنکه طبیعی باشند، وگرنه انواع کارخانه ای آنها فقط ضرر دارند.

‌ه)       از خوردن غذاهای خیلی چرب به عنوان سحری خودداری کنید.

‌و)       حتی الامکان غذاهای پخته و خام را همراه یکدیگر مصرف نکنید.

7-   دهانتان را با کمی جوش شیرین مسواک بزنید تا بوی دهانتان را بگیرد. خمیردندانهای موجود در بازار غالباً حاوی مواد مضری هستند که بهتر است گول ظاهر جذابشان را نخورید.

8-   بعد از نماز صبح خودتان را به یک کار مورد علاقه اتان مشغول کرده و شدیداً از خوابیدن پرهیز کنید که خواب بین الطلوعین (از اذان صبح تا طلوع آفتاب) ضررهای فراوان جسمی، روحی، مادی و معنوی برایتان به ارمغان می آورد!

9-   در طول روز مشغول کارتان باشید و زیاد به خوردن و نوشیدن فکر نکنید و پیوسته به شکمتان وعده ندهید! این باعث میشود که فشار کمتری رویتان بیاید.

10- چنانچه در محیط گرمی کار میکردید و عطش زیادی به شما غالب شد، میتوانید پس از کار با دوش گرفتن حال بهتری پیدا کنید. به این شکل که ابتدا در حمام با آب گرم خود را خیس کرده و سپس به تدریج طی چند مرحله تا حدی که خنکی آب را میتوانید تحمل کنید، آب را سردتر تنظیم کنید. مواظب باشید که وسوسه نشوید تا با آن حرارت و عطش یکهو زیر دوش آب سرد بپرید؛ اگر چنین کردید و اتفاق بدی برایتان رخ داد خونتان گردن خودتان!

11-  عصرهنگام که ازکارتان فارغ شده اید میتوانید اندکی (در حد یکی دو ساعت)استراحت کنیدولی نه بیشتر!

12-   نیم ساعت مانده به اذان مغرب آب جوش یا شیرگرم را آماده کنید. به سراغ چای نروید که شدیداً مضراست.

13-  وضو بگیرید.

14- ابتدا با آب جوشیده یا شیر ولرم به همراه خرما، عسل، توت خشک یا شیرین کننده طبیعی دیگری افطار کنید. میزان تناولتان باید به اندازه ای باشد که عطش و گرسنگی سرکش شما در زمان افطار را تا حدی مهار کند.

15-  بعد از آن به سراغ اعمال عبادی (نمازهای مغرب و عشا، تعقیبات، دعا و ...) بروید. {بازم التماس دعا!}

16- این زمان ده الی سی دقیقه که شما مشغول انجام اعمال عبادی هستید به بدنتان این فرصت را میدهد که ورودی سریع الهضم مرحله 14 را جذب کرده و وضعیت قند خونتان به یک ثبات نسبی برسد تا مغزتان پیامهای اشتباهی دریافت نکند! یکی از دلایل پرخوریهای زمان افطار که بسیاری از افراد گرفتارش هستند و ضربه زیادی به سلامتی بدن میزند، همین عدم رعایت فاصله زمانی فوق الذکر است.

17- پس از فراغت از اعمال عبادی، با مواد غذائی حاضری (مشابه با صبحانه) افطاری خود را کامل کنید. مواد غذائی همچون: «نان، پنیر، گردو، سبزی خوردن، خیار سبز، گوجه، هندوانه و خربزه» بسیار مناسبند. مواد غذائی همچون: «فرنی، شیربرنج، حلیم، سوپ و آش سبک» را هم در حد کم میتوانید میل کنید. مشابه با وعده سحری، از پرخوری بپرهیزید و یکی دو لقمه مانده به اینکه کامل سیر شوید از غذا دست بکشید.

18- سعی کنید نانتان از نوع سبوس دار (گندم یا جو) باشد. بسیاری از مردم به دلیل مصرف نکردن وعده سحری، نخوردن میوه و استفاده از نانهای سفید در ایام روزه داری دچار یبوست شدید میشوند که سلامتی اشان را تهدید میکند.

19- اگر به سلامت خود علاقمندید در هنگام افطار از مصرف وعده غذائی سنگین مشابه با ناهار (که متأسفانه در اغلب میهمانیهای افطار مرسوم است) به شدت پرهیز کنید.

20- شما در منزل خودتان برای افطار صحیح مانع زیادی (به غیر از غلبه بر خواهشهای شکمتان) ندارید، اما موقعی که به میهمانیهای افطار دعوت میشوید کار کمی مشکل میشود! نترسید، نگارنده این سطور توصیه ای که خودش به آن عمل نکند را به شما ارائه نمیکند. کافیست که کارهای ذیل را انجام دهید تا بتوانید در مجالس میهمانی مختلف هم افطاری صحیح داشته باشید:

‌أ)    در هنگام دریافت دعوت، با کمال احترام و در عین حال جدیت به اطلاع میزبان برسانید که به هیچوجه افطاری سنگین از قبیل پلو و چلو، کباب و مرغ و ... مصرف نمیکنید و از ایشان بخواهید که فقط غذاهای حاضری آماده کنند، در غیر اینصورت از پذیرش دعوت ایشان معذورید.

‌ب)  قبل از شرکت در جلسه میهمانی افطار از لحاظ روانی روی خودتان کار کنید تا هم بتوانید جلوی شکمتان را بگیرید و ظاهر و بوی غذاهای مختلف تحریکتان نکند؛ و هم تحت تأثیر جو جلسه و نگاهها و لحنهای تعجب آمیز، تمسخرآمیز، کنایه آمیز و ... بعضی از افراد ضعیف النفس حاضر در جلسه قرار نگیرید.

‌ج)   چنانچه علیرغم اتمام حجت فوق الذکر با میزبان در هنگام دعوت، باز هم سر سفره با گلایه و اصرار وی درباره مصرف غذاهای رنگارنگ مواجه شدید چند ترفند زیر به دردتان میخورد:

1)      ابتدا قرار گذاشته شده در هنگام قبول دعوت را یادآوری کنید.

2)   از دست پخت صاحب خانه و بوی خوب غذاها تعریف کنید و به حالت شوخی- جدی بگوئید که در عوض آن، سهمیه شما از افطاری را همراهتان کنند تا هنگام سحر آن را در منزل مصرف کنید! (اگر واقعاً دادند تشکر کنید و بگیرید)

3)   اگر ترفندهای فوق نتیجه نداد، برای آنکه دست از سرتان بردارند کمی غذا را در یک ظرف تمیز بکشید و جلویتان قرار دهید. چند دقیقه یکبار با آن بازی کنید ولی عملاً از آن نخورید! در اغلب اوقات با این ترفند دیگر توجه میزبان به شما معطوف نخواهد شد.

4)   اذعان میکنم که در موارد استثنائی ممکن است گرفتار یک میزبان بی منطق و گیر شوید که هیچکدام از ترفندهای فوق روی او کارگر نمیشود! در این حالت توصیه میکنم به خوردن حداقلی از غذاهای سنگین و چرب و چیلی مذکور بسنده کنید، تا حدی که بتوانید رضایت نسبی میزبان را جلب نمائید.

5)   اگربه زورغذای اضافی درظرفتان ریختند،ناراحت نشوید.فقط مقداراضافی را نخوریدومطمئین باشیدکه اگراسرافی دراین مورد اتفاق بیفتدگناهش به گردن شما نیست.

‌د)    پس از مدتی به تدریج همه اطرافیان، دوستان، آشنایان و فامیل شما مطلع میشوند که شما در تصمیمتان برای آنکه سلامتی اتان را فدای هوای نفس خودتان یا دیگران نکنید جدی هستید و کم کم دست از سرتان میکشند و اجازه میدهند تا مطابق میلتان افطار صحیح داشته باشید. حتی به تدریج در این راه کمکتان هم میکنند و چه بسا بتوانید از آن پس روی اطرافیانتان نیز تأثیر مثبت بگذارید تا آنها هم عادات غذائی اشتباه خود را اصلاح کنند.

‌ه)    فراموش نکنید که با استقامت در روش صحیحی که اختیار کرده ایم میتوانیم به تدریج جو اطراف خودمان را اصلاح کرده و به قول معروف در سطح جامعه فرهنگ سازی کنیم.

21- پس از افطار حدود دو ساعت بیدار بمانید و بعد حتماً آماده شوید که بخوابید. قبل از خواب دهانتان را با نمک مسواک بزنید. این مسواک شبانه با نمک به همراه مسواک سحری با جوش شیرین تقریباً سلامت کامل دندانهای شما را تضمین میکنند.

22- از مصرف وعده غذائی علاوه بر افطار تحت عنوان شام جداً خودداری کنید. به فکر بدن بیچاره اتان باشید که در طی زمان این چند ساعت بین اذان مغرب تا اذان صبح چقدر باید غذاهای جورواجور را دریافت و هضم کند!

23- به هیچوجه وقت خوابتان را به آخرشب موکول نکنید که منجر به مشکلات زیادی میشود و عملاً اجرای این دستورالعمل و بهره گیری از مواهب آن را برایتان غیرممکن خواهد ساخت. البته اگر به توصیه های مراحل 1 ، 8 و 11 در فوق عمل کرده باشید قاعدتاً نمیتوانید تا آخر شب بیدار بمانید و در حدود همان یکی دو ساعت پس از افطار احساس نیاز شدید به خواب میکنید و به خواب آرام و شیرینی فرو میروید.

لطفاً با تکثیر و انتشار این نوشتار در بین اهل فامیل و آشنایان خود و وبلاگهای دیگر به گسترش فرهنگ صحیح روزه داری در سطح جامعه کمک کنید.
















ارسال توسط فاطمه سالمی
صفحات جانبی
پیوند های روزانه
نظرسنجی